تحولات لبنان و فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم ها و اقدامات تحریک آمیز اتحادیه اروپا تأکید کرد: سیاست آنها آزار دادن مردم ایران است و متأسفانه نشان دادند که آماده بهبود روابط نیستند

سیاست اروپا آزار دادن مردم ایران است/ آنها نشان دادند آماده بهبود روابط نیستند

چهاردهمین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اقدامات ایذائی اتحادیه اروپا از جمله بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر ایرانی، همچنین اعمالت حریم هواپیمایی ایران علی رغمناموفق بودن سیاست تحریمیاز سوی آمریکا در برابر پیام ایران برای حل اختلافات در برجام، گفت: برای ما تردیدی نیست که سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است.

اسماعیل بقائی افزود: تحریم هواپیمایی غیر نظامی و خط هوایی که سالهاست شناخته شده است و به مقصدهای اروپایی رفت و آمد داشته توجیحی ندارد جزرمحروم کردن مردم از حقوق بنیادین خود و جلوگیری از سفر و تردد آسان و بدون مزاحمت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تنش و عدم آمادگی برای پاسخ به رویکردهای ایران برای بهبود روابط از طرف اروپایی‌ها آغاز شد. مثل اقدام خلاف حقوق بین الملل در صدور بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس (در مورد جزایر سه کانه ایرانی) که نشان داد ارو پا برای بهبود روابط آمده نیست. امیدواریم در این رویه تجدید نظر کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد: در سفر وزیر خارجه به نیویورک با سه کشور اروپایی عضو برجام جلسه‌ای داشتیم و دیدگاه های طرفین مطرح شد و ما در بهبود روابط همیشه پیش قدم بودیم و با همه کشورهایی که بر مبنای فهم و درک متقابل و احترام به منافع ایران آماده گفتگو باشند آماده تعامل هستیم.

اسرائیل با حمایت آمریکا در حال گسترش جنگ است

بقائی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در خصوص نشانه ها و استدلالهای هشدار وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تهدید کشیده شدن جنگ به منطقه خلیج فارس هم گفت: 

وجود این تهدید نیاز به استدلال ندارد. این رویه رژیم صهیونیستی  از ابتدای تأسیس و از روز نکبت بوده که در موقعیت‌های مختلف مشغول توسه طلبی با استفاده از همه ابزارها و جنگ افروزی و تعرض به همه کشورهای همسایه است. ضمن اینکه در این یکی دو سال اخیر به دلیل برخورداری از حمایت آمریکا از گسترش جنگ ابایی ندارد.

کشورهای اسلامی رسالت مشترک در برابر غزه و لبنان دارند

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نتایج سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه اظهار داشت: پیام و نکته اصلی در سفرهای وزیر امور خارجه مشخص بود و به خوبی به خیلی از این ابعاد پرداختید از جمله ادامه سیاست بهبود و گسترش روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش مواجه است. مسئولیت پذیری ایران در قبال صلح و امنیت منطقه و دخالت ندادن برخی سوءتفاهمات و اختلافات دوجانبه و مهم‌تر از همه دغدغه ایران برای توقف نسل‌کشی و جنایت در غزه و لبنان و پایان دادن به شرارت‌های رژیم اشغالگر به عنوان وظیفه اخلاقی، انسانی، اسلامی و قانونی طبق قواعد حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور اضافه کرد: کشورهای اسلامی و منطقه رسالت مشترکی برای هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت ها از جمله در سازمان همکاری اسلامی دارند برای اینکه هم بر رژیم صهیونیستی و هم متحدان و حامیان تسلیحاتی رژیم صهیونیستی فشار بیاورند که این رژیم را جنایات خود را متوقف کنند.

وی در خصوص رایزنی ها با روسیه و چین هم خاطرنشان کرد: مقامات روسیه و چین در نشست‌ها از جمله در شورای امنیت مواضع خود را مبنی بر لزوم توقف جنایات و تنش‌ها در منطقه به صورت صریح بیان کردند.

هیچ کشوری را از رایزنی‌ها مستثنی نمی‌کنیم

بقائی درباره مناسبات با مصر با بیان اینکه اولویت سفر مسائل منطقه بود و اولویت مسائل دوجانبه نبود ولی این موضوع هم مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفرهای وزیر امور خارجه به مصر و اردن اظهار داشت: هیچ کشوری را در منطقه از رایزنی‌های خود مستثنی نمی‌کنیم و معتقدیم کمک به حفظ صلح و ثبات در منطقه وظیفه همگانی است.

وی افزود: معتقدیم الان یکی از زمان‌هایی است که کشورهای منطقه نشان دهند تمایل و اراده برای قدم نهادن و ادامه این مسیر را دارند.بقایی ادامه داد: فارغ از برخی سوءتفاهمات و اختلافات با برخی کشورهای منطقه اولویت خود را در این دوره زمانی رایزنی و هم افزایی برای صلح و امنیت منطقه قرار دادیم.

وی گفت: با مصر در سطح حافظ منافع مراوده داشتیم و از مدت‌ها قبل بحث بهبود روابط در دستورکار بوده و از هر فرصتی برای این موضوع استفاده خواهیم کرد.

میانجیگری بین ما و رژیم صهیونیستی معنا ندارد

این دیپلمات ارشد کشورمان در واکنش به پیشنهاد میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم صهیونیستی هم گفت: در شرایطی که شما با یک موجودیتی رابطه‌ای ندارید و آن موجودیت را به‌رسمیت نمی‌َناسید، صحبت از میانجیگری به لحاظ مفهوم حقوقی معنا ندارد.

وی افزود: البته ما از تلاش‌های هر کشوری که همراه با حسن نیت برای توقف جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کند، استقبال می‌کنیم.

ایجاد کریدور باید بدون تغییر در مرزهای منطقه باشد

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نشست 3+3 درباره قفقاز و موضع ایران در مورد ایجاد کریدورهای جدید در این منطقه نیز اظهار داشت: کشورهای منطقه تصمیم گرفتند یک چالش را که مبنای اختلاف یا جنگ بوده را به نقطه‌ای برای تفاهم و شکوفایی اقتصادی کشورهای منطقه کنند.

وی با بیان اینکه اجلاس ۳+۳ در استانبول، این رویکرد را به خوبی نشان داد، افزود: در بانیه پایانی این اجلاس هم آمده که تمرکز کشورها بر ضرورت تبدیل قفقاز جنوبی به عرصه همکاری است.

بقائی خاطرنشان کرد: درباره گذرگاه و مسیرهای مواصلاتی موضوع ایران روشن و ثابت است. ما معتقدیم این مسیرها باید با رعایت تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و بدون تغییر در مرزها و شرایط ژئوپلتیک منطقه باشد.

کشورهای منطقه در تلاشند که یک بسیج عمومی علیه کشتار انجام دهند

بقایی در مورد اینکه آیا سفرهای منطقه‌ای توانسته راهکاری برای توقف ماشین کشتار رژیم شود، گفت: این سفرها یک فرآیند و روند است. نشانه‌های مثبتی را می‌بینیم که منجر به اراده جمعی شود. عزم و اراده مشترک، ارزشمند است. اطلاع داریم که کشورهای منطقه در تعامل با شرکای خودشان در حال تلاشند که یک بسیج عمومی علیه کشتار انجام دهند.

وی در مورد اظهارات قالیباف در لبنان، گفت: ما با هر کشوری که ابتکار و پیشنهادی برای توقف جنایات و تجاوز به لبنان و غزه داشته باشد گفتگو می‌کنیم. طرح‌هایشان را می‌بینیم. موضوعی که اعلام شد در مورد اظهارات قالیباف یک سوءتفاهم بوده است. گفته‌ایم انتخابات ریاست جمهوری شأن مردم لبنان است. مقاومت و حزب الله از نیروهای تأثیر گذار در لبنان است. ایران هرگز قصد دخالت نداشته، لذا بهترین راه حل، گفتگوهای لبنانی -لبنانی است.

سخنگوی‌وزارت خارجه در مورد سفر پزشکیان به روسیه و محور گفتگوها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خودش به خودش متکی است و این را در دوران‌های مختلفی نشان داده است. به نیروهای مسلح توانمند خود همواره متکی هستیم. سفر به روسیه در قالب شرکت در اجلاس بریکس خواهد بود. عراقچی در این سفر رئیس جمهور را همراهی خواهد کرد. در حاشیه این اجلاس گفتگوهایی طبیعتاً انجام‌می شود.

روند مسقط متوقف شده است

وی در مورد توقف تبادل پیام با آمریکا گفت: روند مسقط متوقف شده است اما برای انتقال پیام به آمریکا مجاری مشخصی وجود دارد که اصلی ترین آن دفتر حافظ منافع یعنی سوئیس است.

تلاش می‌کنیم با کمک ترکیه و سایر شرکا تثبیت صلح و ثبات در سوریه ایجاد شود

بقایی در مورد دیدار عراقچی با هاکان فیدان و ضرورت مبارزه با گروه تروریستی پ.ک. ک هم با اشاره به اینکه  یکی از موضوعاتی که دستور کار ترکیه و ایران بوده مبارزه با تروریست و تقویت مرزها است، گفت: در مورد سوریه همیشه در چارچوب روند آستانه با همکاران ترکیه ارتباط بوده‌ایم و تلاش می‌کنیم با کمک ترکیه و سایر شرکا تثبیت صلح و ثبات در سوریه ایجاد شود.
وی افزود: مادامی که صلح و ثبات در سوریه مستقر نشود به ویژه ادامه اشغال آمریکا در برخی از مناطق این کشور، زمینه‌ای برای رشد تروریست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توهین شبکه mbc به رهبران مقاومت هم تأکید کرد: این توهین‌ها را غیر قابل قبول می‌دانیم و این شیوه به هیچ عنوان پذیرفته نیست . از مجاری مختلف این موضوع را متذکر شدیم.

درباره واکنش‌های دفاعی تصمیم گیری شده

وی در مورد درز اسناد اطلاعاتی آمریکا و ادعاهای مطرح شده،نیز با بیان اینکه ما هم این اطلاعات را دیده‌ایم، گفت: ایران برای دفع شر رژیم صهیونیستی از همه اطلاعات و خبرهایی که موجود است استفاده کرده و با اتکای به توانمندی‌های نیروهای نظامی در این راستا تلاش می‌کند. ما فارغ از مباحث رسانه‌ای، هم کار خودمان را بلدیم و هم در مورد اهدافی که مورد واکنش دفاعی ما قرار می‌گیرد تصمیم‌گیری کردیم.

وی اظهار داشت: نظری در خصوص صحت و سقم این درزهای اطلاعاتی نداریم اما آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه تجاوزی را داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.